Tytuł: Pasocznica wielkanocna
Własność: Muzeum Ziemi Leżajskiej
Numer inwentarzowy: MZL/E/30
Dział: Etnografia
Data powstania: XIX/XX w.
Materiał: drewno
Opis: Drewniana składana forma na paschę wielkanocną. Tworzą ją cztery deseczki, które łączy się ze sobą za pomocą drewnianych klinów. Całość przypomina ściętą piramidę, która symbolizuje Grób Pański. Od wewnętrznej strony, każda ścianka zawiera wyryte symbole związane z męką i zmartwychwstaniem Chrystusa. Są to napisy: Alleluja, Krzyż, Baranek z chorągiewką oraz Arma Christi – atrybuty Męki Pańskiej w postaci: drabiny, korony cierniowej, włóczni i gwoździ. Symbole te odbijały się następnie na deserze. Nazwa pasocznicy pochodzi od słowa pascha, używanego w prawosławiu na określenie Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego. Pascha to tradycyjny składnik na wielkanocnym stole u prawosławnych. O jej pochodzenie spierają się kuchnia rosyjska, ukraińska i żydowska. Przyjmuje się jednak, że pochodzi z Rosji. Do Polski przywędrował z Kresów. I jest popularny przede wszystkim we wschodnich regionach Polski. Tradycyjną paschę wyrabia się z twarogu, jajek, mleka, masła i ze śmietany. Może być przygotowana na zimno lub na ciepło. Po przygotowaniu deser dekoruje się bakaliami, rodzynkami czy skórką pomarańczową. Podobnie jak kształt, także składniki mają symboliczne znaczenie: cukier i bakalie to luksus i dobrobyt, mleko i jajko to odrodzenie. Na jej szczycie umieszczano świeczkę.